Jachta aplink žemę

Autorius: Raminta Žalkauskaitė | Kelionių manija , 2010, Kovo 02d.

Dauguma aistringų keliautojų svajoja apie kelionę aplink pasaulį. Ir planuoja keliones lėktuvais, traukiniais, autobusais, autostopu, tačiau keliavimo būdas vandeniu dažnai lieka pamirštas. „Bet juk pasaulyje yra įprasta, kad žmonės praleidžia ištisus metus kelyje, kažkur gimsta vaikai, jie keliauja kartu su tėvais, kažkur kažkas išeina anapilin, toks yra gyvenimas kelyje, jachtoje. O pasaulis tikrai nuostabus ir vertas tokios kelionės“ – sako Andrius Varnas su dukra ir jos draugu jau pusantrų metų jachta sukantis aplink žemę.

 

Kaip kilo idėja leistis į tokią kelionę?

Esu tikras, kad dauguma Lietuvos buriuotojų svajoja apie gyvenimą su burėmis ir apie panašią kelionę. Aš dar nuo hipių laikų visuomet norėjau laisvas pažvelgti į pasaulį nuo jachtos denio, o ne iš viešbučio foje. Tašką šioms mano svajonėms padėjo mano vaikai: kai sūnus baigė savo ilgalaikes studijas Kauno medicinos universitete ir vedė, dukra jau keletą metų dirbo architekte ir gyveno su savo draugu basku jo gimtinėje Bilbao, tuomet supratau, kad mano atžaloms kasdieninės tėčio paramos jau nereikia ir galiu būti laisvas bent nuo šių pareigų. Tuomet ir pasakiau savo šeimai: viskas, kitų metų vasarą išplaukiu aplink pasaulį, nesvarbu kokiu maršrutu ar kokiam laikotarpiui, ar vienas, ar kas prisijungs, bet noriu TAI padaryti. Buvo 2007 m. rugpjūčio mėnuo. Duktė iš karto pasakė: tėti, aš su draugu irgi su tavimi, o aš tuo tik apsidžiaugiau. Ji buriuoja su manimi po Baltijos jūrą nuo 12 metų.

 

Kiek laiko ruošėtės? Kaip?

Iš esmės tai visuomet galvojau apie kelionę ir ilgalaikį gyvenimą jachtoje ir tam kryptingai ruošiausi: dar prieš 20 m. pradėjau jachtos statybą, kuri užtruko 3 metus, jau sovietmečiu pradėjau rinkti Atlanto, Ramiojo vandenyno jūrlapius, kelionių jachtomis aprašymus. Labai padėjo to meto „Draugystės“ knygynai, kuriuose rasdavau knygų lenkų kalba, kur aprašytos kelionės jachtomis ir iš tų knygų pasisėmiau daug naudingos informacijos. Ir dabar su manimi jachtoje yra tos pageltusios nuo laiko lenkiškos knygos apie keliones jachtomis po pasaulį.

 

Koks yra jūsų maršrutas? Kodėl pasirinkote būtent tokias šalis?

Iš esmės maršruto kaip tokio sudarinėti nereikėjo, nes dar nuo Kolumbo laikų europiečiai žinojo, kad plaukti iš Europos per Atlantą į Karibus, Venesuelą, Panamą reikia metų pabaigoje, tuomet Atlante pučia stabilūs šiaurės rytų vėjai – pasatai ir nėra uraganiškų vėjų bei tropinių ciklonų. Taip pat buvo žinoma, kad Ramųjį vandenyną reikia perplaukti iš Centrinės Amerikos iki Rytų Australijos nuo kovo iki rugsėjo, spalio mėnesio. Tą su savo ekspedicijomis įrodė norvegas keliauninkas Turas Hejerdalas, nors tuos maršrutus ir laikus jau žiloje senovėje žinojo pietų Amerikos, Polinezijos ir kitų šalių jūrininkai.

Tas pats ir su Indijos vandenynu, ypač šiaurės Indijos vandenynu. Čia reikia palikti šiaurės Australiją vėliausiai iki lapkričio mėnesio, nes vėliau prasideda garsieji Australijos štormai, tuomet visi stengiasi tūnoti saugiuose uostuose arba palikę Australiją plaukti šiauryn į pietryčių Aziją. Šios elementarios tiesos ir sudarė mano maršrutą, o jau kuriose šalyse sustoti ir žvilgtelėti į jas sprendėme su dukra ir jos draugu Egoi pakeliui.

 

Puketas.jpg

Kuri iš aplankytų šalių labiausiai patiko?

Tikrai negaliu atsakyti į šį klausimą. Man labiausiai patinka pats gyvenimas praleistas šiame kelyje, keliaujant jachta nuo salyno iki salyno, nuo aušros iki aušros, nuo vieno kontinento iki kito. Labai džiaugiuosi, kad kelyje sutikau ir susipažinau su daugybe pasaulio buriuotojų, kurie taip pat kaip ir mes yra kelyje, kad buriavimo pasaulyje dar geriau dabar žinoma Lietuva. Norėjosi ilgiau pasilikti ir labiau susipažinti su pietryčių Azija, deja, ir laiko, ir finansų trūkumas neleido to padaryti, praleidome tik po mėnesį Indonezijoje, Malaizijoje ir Tailande, o labai norėjosi ilgiau. Bet gal kitą kartą.

 

Kiek jums kainuoja ši kelionė? Kaip surinkote reikiamą sumą?

Vienam žmogui metams užtenka tūkstančio eurų, kitam ir 100 tūkstančių yra per mažai. Čia jau poreikių klausimas. Vienos išlaidos, aišku, yra būtinos – tai į šalį įplaukimo, išplaukimo vizos ir įvairios uostų rinkliavos. Jos sudarė dalį mūsų kasdieninių išlaidų. Pavyzdžiui, Šri Lankoje vizos ir įvairūs uosto mokesčiai 250 USD (nors ten praleidome tik savaitę), po to Omano Sultonatas ir vėl viskas kainavo 300 USD, panašiai ir kitos šalys. Na, bet dabar žinau, kokia arbata yra geriausia, ir kaip auga arbatkrūmiai Šri Lankoje, kaip gaminama arbata, kurią mes geriame kiekvieną dieną, viską pats pačiupinėjau. Aišku, galima plaukti aplink pasaulį non stop, niekur nestojant ar tik keliose šalyse, tuomet šių išlaidų nebus, bet tada ir pasaulio nepamatysi.

Esu be galo dėkingas savo šeimai, draugams, buriuotojams, žmonėms prijaučiantiems buriavimui, šilutiškiams, kurie parėmė mane: kas šimtine eurų, kas daugiau, kas gerais patarimais ar kokiu inkaru ar šviestuvu. Ypač džiaugiuosi mūsų Kintų buriavimo klubu „Marių burės“, kuris kuo galėdamas nuolat remia ir palaiko šią kelionę. Didelę paramą kelionei suteikė Bilbao rajono Galdakao municipalitetas, kuriame gyvena mano duktė, taip pat baskų kompanija Owasis, kuri tyrimams mūsų jachtoje įmontavo specialų laivo vietos nustatymo įrenginį. Jokios specialios akcijos ar kompanijos lėšoms gauti neorganizavau ir net negalvojau organizuoti.

 

maldyvai.jpg 

O kaip su sveikatos draudimu? Ar turėjote kokių nors sveikatos sutrikimų?

Jokiu problemų kelyje su sveikata neturėjome, išskyrus problemas mūsų mylimoje Lietuvoje, kuomet prieš išplaukiant bandžiau apsidrausti savo ir dukters sveikatą šiai kelionei, tai nežinau kiek kilometrų sukoriau su mašina važinėdamas per draudimo kompanijas ir kiek nervų kainavo.

Visos be išimties draudimo bendrovės atsisakė drausti mus tokiai kelionei. Aš kreipiausi į draudimo kompanijas kaip paprastas Lietuvos pilietis, norintis su nuosava jachta keliauti po pasaulį, o ne kaip kokios nors žinomos akcijos dalyvis. Tuo metu mūsų buriavimo klube buvęs svečias iš Vokietijos p. Helmutas negalėjo atsistebėti mūsų draudimo kompanijomis. Na, o apsidraudėm vis gi lietuviškai – per pažintis. Dar nuo sovietų laikų gajus pas mus įprotis – giminystė ir naudingos pažintys, netgi tokioje srityje kaip sveikatos draudimas. Kelyje sutikome beveik kelis šimtus ar daugiau jachtų, keliaujančių kaip ir mes, bet tokias problemas turėjome tik mes. Va tau ir jūrinė šalis Lietuva.

 

Kas jums yra sunkiausia šioje kelionėje?

Sunku tai, kad esame pirmoji Lietuvos jachta tokiame kelyje. Daug kas mums buvo nežinoma, daug ką kelyje tvarkėme, keitėme ar prisitaikėme. Mūsų kaimynų Skandinavų šalyse tokios kelionės yra įprastas dalykas, klubuose ar internete gali gauti daugybę patarimų ir informacijos. Jeigu jau esi kelyje, visuomet Švedijos arba Suomijos buriavimo asociacijos tave palaikys ir suteiks reikiamą informaciją. Pas mus tai dar neįprasta. Grįžęs ruošiuosi parengti nedidelę atmintinę kaip pasiruošti pačiam ir kaip parengti jachtą tokiai kelionei.

 

Kaip kelionėje švenčiate šventes? Kokie kultūriniai ypatumai jus labiausiai nustebino kelionėje?

Vienus Naujus Metus sutikome Karibuose, Grenadinų saloje Bekea. Atvirai pasakius, buvau pavargęs ir pramiegojau. 2010 m. sutikome Tailande, Nai Harn įlankoje kartu su dar kelių jachtų iš Olandijos, Kanados, Australijos įgulomis. Buvo nuostabus vakaras ant Indijos vandenyno kranto. Ilgai prisiminsiu.

O labiausiai nustebino vienoje musulmoniškoje šalyje sutiktos musulmonės prostitutės, visos apsirengusios juodai, tik akys matosi ir kviečia kažkur į tarpuvartę. Galvoju, ar Koranas tai toleruoja?

 

tailandas.jpg 

Keliaujate jau pusantrų metų. Ko jus išmokė ši kelionė?

Viena tai tikrai supratau – daugelis lietuviškų jachtų ir lietuvių buriuotojų gali drąsiai leistis į panašias keliones, nereikia čia jokių milijonų litų ar prašmatnios, milijonus kainuojančios jachtos, ar kokios nors specialios akcijos, tereikia didelio noro pamatyti pasaulį… Ir keliam bures… Pirmyn!

 

Kada planuojate baigti kelionę? Ką veiksite grįžę į Lietuvą?

Grįžimo datą diktuoja orai. Tikrai nenorėčiau buriuoti Atlante rugsėjo mėnesį, tuo labiau rugsėjį nenoriu būti ir Šiaurės jūroje, ten tuomet jau galimi stiprūs šiaurės vakarų, vakarų krypčių vėjai ir audros. Ne viena jachta ta yra ten patyrusi. Tad realiausia iki rugsėjo pradžios grįžti į savo klubo uostą Mingėje.

Dėl veiklos grįžus – pirmiausia reikia saugiai sugrįžti, o tuomet jau planuoti savo tolimesnę veiklą.

Su Rasa ir Egoi sugalvojome dar įgyvendinti vieną mano seną svajonę, tai yra perplaukti Europos vidaus vandens keliais. Planuojame iš Viduržemio jūros Marselio uosto nuleidę stiebą plaukti Prancūzijos MIDI kanalu iki Bordo, Biskajos įlankoje. Taip sutaupysime apie 1000 mylių ir pamatysime dar 18 a. statytą kanalą, aišku, plauksime per vynuogienojų laukus, tikėkimės rasime ten gero vyno…

 

darvinas.jpg

 

Straipsnyje panaudotos A.Varno nuotraukos

 

Taip pat skaitykite apie Dovilės ir Nerijaus kelionę aplink pasaulį



SUŽINOKITE TIKSLIAS SKRYDŽIŲ KAINAS

Pasirinkite miestą, iš kurio vykstate.
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Skrydis atgal
Suaugę 1
Vaikai (2-11 m.) 0
Kūdikiai (0-23 mėn.) 0
Jei kūdikiui kelionės metu sukanka dveji metai, prašome rezervuoti vaikišką bilietą.